Friday, April 25, 2014

REȚEAUA „GOVOR”. CUM SĂ COMPROMIȚI VĂMILE UNIUNII EUROPENE (II)

Vamile implicate in contrabanda din cea mai importanta sectiune, locul pe unde se inregistreaza cel mai mare trafic sunt Halmeu, Petea si Urziceni. Halmeu cu Ucraina, iar Petea si Urziceni cu Ungaria. Contrabanda se face dinspre Ucraina spre Ungaria, cu ramificatie evidenta spre piata romanesca. Fenomenul este unul de o amploare deosebita, intrucat, in afara tigarilor care invadeaza piata romaneasca, o cantitate substantiala (intre 7 si 10 autovehicule cu tigari de contrabanda, zilnic) se scurg spre Ungaria, mai departe spre piata europeana. O alta zona de trecere dinspre Ucraina spre pietele europene, in special din Germania si Franta se face prin Polonia, dar nu la o asemena amploare (se poate numi chiar institutionalizata) ca la Hamleu. Situatia din Polonia, insa, unde fenomenul coruptional al vamesilor si politistilor de frontiera s-a diminuat considerabil, nu face obiectul acestui studiu. Ca de altfel si faptul ca prin Hamleu trece zilnic o cantitate impresionanta de alcool contrafacut (in special whisky de marci prestigioase, scumpe, dar putin cunoscute in Romania ca "Lagavulin", "Dewar's", "Seagram's", "Dailuaine" etc., o parte ajungand sub forma de „atentii" la personalitati ale lumii politice din tara - de pilda, fara a da nume, la varful PSD, ca si in PNL e la mare cautare marca "Lagavulin", nestiindu-se ca, de fapt, e bautura contrafacuta, departe de gustul autentic). Am mentionat, totusi, acest alcool, pentru ca, alaturi de tigarile de contrabanda si "atentii" in bani, este folosit pe filiera coruptiei, pana la varful ierarhiei politice. Locul de fabricatie al alcoolului nu a fost inca descoperit, rapoartele OLAF specifica in acest sens ca Ucraina este doar o tara de tranzit, productia fiind asigurata "undeva in Rusia", cat despre investigatie: "Autoritatile din Rusia nu intreprindnimic pentru depistarea sursei, afacerea fiind acoperita la nivel inalt..." (raport din data de 14 februarie 2007).

Lasand la o parte alcoolul, spaga care se da la Hamleu de catre filiera infractionala romano-ucraineano-ungara este de 10.000 de euro pentru fiecare camion trecut si de 10 euro pentru fiecare persoana care cara fraudulos tigari prin micul trafic de frontiera. Daca o persoana poate transporta ascunse pana la 7 cartuse de tigari, in camioane, evident se transporta cu baxurile. Din informatiile Serviciului Român de Informații, filiera internationala de transport castiga (profit net) 100.000 E la fiecare camion trecut din Ucraina in Romania si apoi din Romania in Ungaria, preluat de la 60-100 km de vama Hamleu (din Ucraina) si dus, tot asa, la 60-80 de km de frontiera, in Ungaria. Aceeasi suma de 100.000 E se duce pe filiera, in sus, saptamanal, catre sfera politicienilor, sefilor organismelor de control, partidele politice aflate la putere. Daca pana  in 2004 traficul era mai mult protejat pe reteaua Moldova, dupa aceea, mai precis de la inceputul lui 2005, odata cu guvernarea PD-PNL - se va vedea de ce - ia amploare traficul pe zona Satu Mare si Maramures. Rapoartele DGIPI (protectia informativa a Ministerului de Interne), dar in special unul al SRI, trimis catre CSAT, atesta faptul ca incepand cu primavara lui 2007, reteaua se extinde si sporeste numarul de treceri frauduloase, de multe ori "exista autoturisme de teren ale Politiei de Frontiera care asigura transportul de tigari de contrabanda pe teritoriul Romaniei, ca si depozitele de tranzit din jude]ul Satu Mare." Astfel, camioanele care au destinatie Ungaria intra in Romania pe la Hamleu sunt escortate discret catre depozitele conspirative, unde este lasata marfa pentru Romania. De aici, camionul fie trece in Ungaria cu restul de marfa (care nu reprezinta tigari), facandu-si cursa normala, fie se intoarce in Ucraina figurand la frontiera ca a descarcat marfa catre o firma fantoma din Satu Mare, Maramures, Salaj, sau Cluj (aceste acte "de trasur`" chiar exista in realitate, dar nimeni n-a verificat firmele, care apar ca firme de transport, sau de comercializare cu amanuntul.)

La depozit se prezinta in aceeasi zi, ziua urmatoare, sau in maximum 3 zile, in functie de cat de sigura este in acel moment frontiera, sau de turele de vamesi si politisti de frontiera (se prefera turele optime, cand pica, de regula aceeasi vamesi si politisti corupti) se prezinta un camion, un microbuz, sau mai multe (de diverse marimi), cu numere de Ungaria pentru a prelua si transporta marfa catre aceasta tara si catre pietele europene. Ceea ce ramane in depozitele clandestine din Satu Mare (despre unul se stie cs este situat in zona cramelor din Beltiug - la 40 de km de municipiul Satu Mare) se traficheaza pe piata romaneasca, alaturi de cele intrate pe la vama Siret (din Moldova), despre care vom vorbi intr-un capitol special.

Interesant este, dupa cum se observa, ca serviciile secrete cunosc aceasta situatie, exista rapoarte interne, rapoarte predate autoritatilor, inclusiv premierului Victor Ponta, dar nimeni n-a inceput o ancheta concreta, pentru ca aceasta contrabanda este profitabila in primul rand pentru sfera politicienilor aflati la putere, asa cum pana odinioara era si traficul cu armament. Tigarile insa sunt mult mai rapid de plasat decat armele, in pachete mici, cu control minim. In schimb, vamile si politistii de frontiera se lauda cu capturi impresionante, chiar daca sunt doua-trei pe an, o cifra infima fata de valoarea reala a traficului din zona.
De multe ori, capturile sunt controlate chiar de filiera. Adica, pentru realizarea "planului" si pentru distragerea atentiei opiniei publice de la fenomenul de contrabanda sunt lasate special camioane de capacitate mai mica, cu tigari mai putin valoroase spre a fi capturate de vamesi.
In limbajul traficantilor acestea se numesc "colete". Alte capturi se fac pe grupari ale concurentei, sau pentru acelea care nu platesc la timp "taxa de protectie". O mica parte se realizeaza, la capitolul capturi, din "abandonuri", adica soferi care de frica abandoneaza marfa inainte de vama si care sunt trecute de vamesi la "realizari". Cand reteaua considera de cuviinta se face si sacrificul suprem - arestarea unor vamesi. De regula acestia se afla la primele contacte cu reteaua, se afla in alte ture etc. In acest caz restul vamesilor au grija de familiile victimelor, care in acelasi limbaj interlop se numesc "capra". Totul este insa facut pentru a proteja reteaua, pentru a proteja persoanele de la varful ierarhiei, coruptia in acest domeniu fiind institutionalizata.

1 comment:

  1. aceasta situatie demonstreaza importanta pentru care ar trebui indepartati ,schimbati tot pachetul de politicieni inradacinati in conducerea acestei tari care nu fac altceva decat otravesc aceasta tara

    ReplyDelete